Awww Chak v(^_^)v

My photo
Minah Kilang yg suka merempit... Suka berangan... suka makan.. suka melalak.. suka suka nak buat apa... suka hati and suka blur.. hihi yang penting Just be my self V(^_^)V
HOME TIPS PETUA MADAH SHARING

Tuesday, February 05, 2013

Menyibuk dan Penyibuk!

As-Salam..

Hi uollss.. nak share sikit ngan korang ni sikap orang kita.. Sikap macam mana eak.. Hmm macam mana nak cakap eak.. sikap Menyibuk dan Penyibuk!. Menyibuk dan penyibuk  macam mana tu eak.. oklah meh tgok some example conversation yang pernah cheida alami:


Situaisi pertama : Bab Nikah- kahwin
Lokasi : Pasar Malam.


  • Rakan:  Wey hang lama tak nampak ida.. buat apa sekarang?
  • Me :  La hang ka.. ooo aku sekarang tangah beli barang la.. tak kan mai meniaga plak ( Dalam hati jumpa lagi minah ni)
  • Rakan:  Hang ni maksud aku hang keja mana la ni.. Makin sihat nampak.
  • Me:  Kerja kilang ja kuli biasa-biasa.. Sihat la law sakit dok spital dah (ok saya dah menyampah sama dia)
  • Rakan:  Hang bila lagi?? dah lama aku tunggu nak makan nasi minyak hang??
  • Me: La awat tak habaq jom aku belanja kat kedai mamak depan nu.
  • Rakan: Buat lawak plak hang ni.. bila lagi nak kahwin aku dah anak tiga ni.. belajar apa aih tinggi-tinggi nanti masok dapur juga 
  • Me:  LOL??? Apa punya tur la hang ni.. tak pa lah ang buatlah anak sampai 10 pon selagi tak sampai jodoh aku lagi tu aku tak menikah lagi pon baru 2++ kalot nak nikah pa aih.. enjoy la dulu tak nak aku macam hang dok umah jaga anak ja.. boring life.. wakakakaka tak pa la wey lepas ni jangan bagi anak hang mengaji tinggi-tinggi nanti masok dapur juga wat rugi ja.. 
  • Rakan: Amboi aku melawak ja tak kan berasa kot.. hmm tak apa lah aku blik dulu na.. nanti apa-apa sms la.
  • Me: ok insyallah bye..


Itu situasion pertama!! asyik tanya pasal bila kita nak kahwin seyesly aku fed up ngan membe aku yang ni.. even dia kawan aku dari remaja dan dia berkahwin remaja aku tak dapat terima otak dan pemikiran dia yang cetek tu!!

Then ini situasi ke2 perbualan aku bersama akak2 kilang yang veteren. AKAK VETEREN (AV)
Lokasi cafe kilang:


  • AV: Nurul kak dengar cita hang nak bertunang betoi ka. (depa panggil aku nurul kat kilang)
  • Me: Ha ah kak kenapa (mana dia taw plok ni... adoii)
  • AV: Baguih la.. bila tu.. wat kenduri dak..Hang bertunang ngan orang mana.
  • Me: Baguih pa bukan nikah tunang baru.. Kenduri kecik2 ja nanti yang besar saya panggil la.. orang perak..
  • AV: Owh tak jauh mana la.. Hang jangan la tunang lama-lama tak baguih.. tak elok.. tunang buang 3 bulan pastu nikah teruih
  • Me: amboi kak oii ingat nikah ni benda mudah ka.. sapa nak tunang lama-lama kak oi.. law ada duit sy nak nikah ja teruih main ngan duit ni tunang pi la lama ka sat ka.. awat kak nak sponsor mai ka 50k bg kami?? nikah la bukan macam dulu.. Lagi pon apa yang tak baguih tunang lama-lama ni berdosa ka?? tak kan..
  • AV: dak aih kak nasihat ja.. Tunang ni banyak dugaan.. wat simple-simple sudah la wat yang wajib senang.
  • Me: cakap senang la... kak pon law anak kak menikah mesti nak yang baguih2kan tak apalah kak sampai masa saya pangill ja kenduri na..


Korang nampak tak mentaliti ni?? Bila kita tak kahwin lagi sibuk tanya kita bila nak kahwin. Bila kita bagi tahu kita dah nak melangkah kealam perkahwinan ada pulak bunyi sumbang itu tak elok ini tak ok?? Adoii aku percaya hampa kat luar pon alami macam aku kan then situasi kahwin plak aku andaikan macam ni

MK Sibuk: kamu tak ada apa2 isi lagi ke cieda 
Me: blom rezeki lagi.
MK Sibuk: ce g berubat kg tu makan itu ini berurut rahim balbalabalabala
me: (-_-!)

bila ada anak plak bunyi macam ni plak

Mak cik sibuk: Anak dah besar tu bila nak tambah anak lagi 
me: mak cik sibuk sgt pehal tolong beranakkan bley (huwawawa kalau tak tahan sgt boley keluar kot)

then bila beranak kerap pulak macam ni plak

Tukang sibuk : Beranak kerap-kerap tak letih ka.. tunggu la abg/kakak besar cikit
Me: Tumbuk terus mulut dia ahahah


so korang ley nampak tak mentaliti masyarakat kita.. Macam aku lah kau nak kahwin muda ke tua ke lantaklah.. aku tumpang heppi bila kau bahagia..Bila tak ada anak itu semua rezeki dari allah korang tanya pendapat aku bagi.. Benda ni seyes berlaku dalam masyarakat kita.. Aku mempunyai rakan yang berfikiran berbeza-beza dan bersyukur dari situ dapat mematangkan aku untuk menilai dan berfikir secara matang dan waras.

Kepada anda semua mintak dijauhi sikap sebegini ya.. Kita tak tahu hal ini menjadi satu pekara yang sensitif buat sesetengah individu (aku relaks je cuma rimas hahah). Zaman sekarang ni dah ramai yang berkahwin lewat dan ramai berkahwin muda. Kita janganlah berfikiran cetek untukmenyakkan isu-isu peribadi orang ye!!

p/s: mintak dijauhkan sifat begini..

4 comments:

  1. sumer ni akak dah rasa...bila bercerai..diorang leh ckp tu la x reti jaga laki..perempuan jugak yg salah yg lelaki lepas bebas...acaner tu?

    ReplyDelete
  2. Sape kawan yang cakap belajar tinggi tinggi pun masak dapur jugak tu? Meh nak sepak atas kepala sikit, benci gila orang macam nie. Kalau setakat tanya takpe, nie tanya macam nak judge kita.

    ReplyDelete
  3. @kak Suria: ye lah kak mak sy dulu pon kena mcm ni lah.. masa mak susah mntak tolong diorang kaw2 kena bahan skng diorg susah dtg mntak tolong mak.. mak tolong je

    @fifie: ada fie.. asal msg ke jumpa ke dia asyik tnya benda yg sama.. padahal dia jelos life dia bored x mcm org bebas lagi muahahaha menyampah kot jumpa dia sabar je la

    ReplyDelete
  4. Hahaha...ni la khidupan...
    Ada je benda yg tak kena pd mata org kn..
    Akk pernah lalui benda2 ni jugak...terutama bab tmbh ank...sbb ank akk yg second dpt lmbt sgtttt beza 8 thn tau....dlm tempoh tu....penat nk layan soaln yg sama je bila nk tmbah?...bila nak tambah?...bila nak tambahhhhh?...da rezeki tu lambat...nk wat cane..tul x???

    ReplyDelete

Terima kasih kepada anda yang comel dan hensem yang sudi meninggalkan comment.. nanti cheida on9 cheida approve dan balas balik ye.. in syaa allah... :)

Labels

10 (1) 10 perkara (1) 2013 (1) air tulang belakang (1) akad nikah (1) apex (1) Artis (1) B2B (7) B3:BR (3) battle royale (3) beadings (1) berkenalan (1) bertandang (1) bertunang (1) besday (1) bff (3) blogger (1) blogwalking (1) Bosan (8) cantik (5) carta 10. (2) cerewet (1) Cerpen (3) changes (1) Che Ta (1) Che Ta dengan Zain (1) chewi (1) coklat (1) Dong Xinyi (1) dslr (2) e-day (2) e-day.dilema (1) emosi (1) engagement (2) engineering (1) facebook (1) GA (1) gadis (1) gelabah (1) gembira (6) geram. (1) girls (1) good luck (1) Gosip (1) Gossip (1) guest book (1) guys (1) hantaran (2) hasil kerja (2) hati-hati (1) henna (1) hilang (2) hormat (1) imback (1) info (2) insomnia (1) jalan2 (3) jambu (1) Kahwin (5) kamus (1) kegemaran (1) kehidupan (1) kejam (1) kemalangan (1) kematian (1) kenduri (1) kesayangan (2) kesihatan (1) keyboard warrior (1) kilang (2) komen (1) kondem (1) kopi pes (1) kosmo (1) kutuk (1) lamaran (1) leader (1) lelaki (1) libas (1) listen (1) loghat (1) maal hijrah (1) macam-macam (1) madah (11) makan2 (5) make up tunang (1) Malam berinai (1) mama (1) memory (5) meniru (1) menyampah (4) menyicah (1) MH370 (1) moments (1) motivasi (1) Mua (1) nikah (1) pantang (1) patung (1) pearl shawl (1) pedoman (3) pembohong (1) pengkhiran (1) penyamun (1) penyibuk (1) perccubaan (1) personaliti (1) petua (2) photo props (1) photograpy (3) potographer (1) pusat (1) quota (1) raya (2) ready (1) rempit (1) review (8) risiko (1) rojak (1) romantik (1) Safi (1) sagment (2) sahabat (1) sakit (9) salam (1) sayang (5) sedih (14) selendang (1) shaklee (2) sharing (27) shawl ciffon (1) sibuk (1) sifat (1) solat (1) steamboat (1) stres (1) sweet memory (2) tabah (1) tahun baru. (1) tak elok (1) teambuilding (1) tempahan tudung tunang (1) tensyen (4) terkejut (1) terlanjur (1) teruja (1) tips (1) tragedi (1) tudung (1) tudung nikah (1) tudung tunang (1) tugasan (3) Tunang (7) umur nabi (1) uncle gedek (1) untuk dia. (1) upsr (1) viel (1) vit C (1) Vote (1) wordless (6) work (1)