Awww Chak v(^_^)v

My photo
Minah Kilang yg suka merempit... Suka berangan... suka makan.. suka melalak.. suka suka nak buat apa... suka hati and suka blur.. hihi yang penting Just be my self V(^_^)V
HOME TIPS PETUA MADAH SHARING

Monday, September 17, 2012

Cinta = Ilmu, Masa, Tolenrasi Pengorbanan, Restu..


Hidup ini memerlukan cinta sesama manusia.. ya CINTA.. CINTA itu tidak semudah yang disangka. Dan bagi aku untuk melengkapi sebuah cinta itu memerlukan 5 Perkara diatas iaitu Ilmu,Masa,Tolenrasi,Pengorbanan dan restu.


Ilmu
Ilmu merupakan perkara yang terpenting dalam kehidupan sekarang.. Kerana Ilmu itu pelita hidup. Tanpa ilmu dan pengetahuan sudah semestinya kita akan tersesat jauh.. Tidak tahu bagaimana untuk menghadapi setiap permasalahaan yang melanda.. Tapikan  Ilmu apa? Ilmu hisab? hahaha.. bagi cheida Ilmu yang terpenting adalah Ilmu Agama. Tak kiralah agama apa pun tapi pendapat aku setiap agama menyuruh penganutnya berbuat kebaikkan bukan kejahatan secara asasnya.. Kita hendaklah menjaga batas pergaulan kita semasa bercinta. Maruah dan harga diri perlu dijaga sehinggalah ia menjadikan kamu sebagai yang halal buat dirinya. Maka dengan itu aku menekan bahawa ilmu dan didikan agama itu amat penting, Agar kita tidak tersesat jauh kelak.Namun aku tak tolak ilmu dunia itu tak penting, cuna bagi aku secara basic jika agamanya sempurna maka sempurnalah ilmu duniawinya..  Maka haruslah kita seimbangkan antara ilmu dunia dan akhirat untuk dijadikan panduan buat kita.






Masa
Ya cinta itu memerlukan masa.. Masa untuk kita mengenali hati budi sidia.. mengenali kehidupannya, latar belakangnya dan juga keluarganya. Uih mcm SCI pulak.. Bukanlah suruh korang gi siasat secara terperinci tentang sidia. Tapi tak salahkan kalau korang cuba untuk mengambil masa mengenali sidia secara baik dan perlahan-lahan.. Ye lah takkanlah nak tangkap muat je.. Baru kenal sehari terus nak kahwin.. Dah kahwin nanti lain jadinya dah becerai- berai, tapi ye lah jodoh pertemuan dita ngan ALLAH. Namun tak salahkan kita cuba ambil sedikit masa mengenali hati budi, latar belakang si dia.. Kalau rasa sesuai cepatkan jelah :)



Tolenrasi
Sikap tolenrasi ini sangatlah penting... Jika kita menyayangi seseorang itu. Kita perlulah bersikap tolenrasi sesama kita.. Bersikap give & take. Menerima dan memberi segala sikap baik buruk pasangan kita. Jangan asyik memberi je.. lansung tak nak menerima segala kekurangan or masalah pasangan kita.. Tak bagus tu..




Pengorbanan
Pengorbanan memang sangat diperlukan dalam cinta, tak kiralah dalam apa jua bentuk pengorbanan itu.
Dari segi masa,kewangan,sabar,kehidupan dan segalanya.. Kalau tak sanggup berkorban itu bukan namanya cinta. Itu self fish namanye..




Restu
Akhir sekali, and teh best part is RESTU.. YUP!!! RESTU. Jika 4 Perkara diatas Tadi telah lengkap, maka akhir sekali.. Kite memerlukan restu dari ke2 orang tua kita. Restu itu sangatlah penting kerana ia merupakan asas sebuah keluarga bahagia.. Banyak kes-kes yang aku lihat (dari pengalaman sendiri) cinta yang tak direstui itu berakhir dengan penceraian dan melibatkan banyak permasalhan yang timbul. Mungkin tak semua tetapi kebanyakkannya berlaku atas tiada restu dari ibu dan ayah.




Itu semua diperlukan dalam kehidupan hari ini... Cinta itu memerlukan kita masa untuk menganali sesama sendiri.. memerlukan Ilmu untuk kita mengharungi permasalahan yang datang dan alami.. Tolenrasi amat diperlukan dalam mengharungi hidup bersama dan Ia memerlukan pengorbanan dalam hidup.. jika lengkap semua itu maka pohonlah restu dari orang yang terpenting dalam hidup kita..
Namun janganlah kita hanya mengerjar cinta manusia dan dunia semata-mata sehingga terlupa cinta kita kepada Allah, Rasul serta Agama.



P/s: Ingatlah bahawa  Jodoh pertemuan itu rahsia allah begitu lah juga ajal dan maut kita. Apa yang dicoretkan hanyalah meluahkan pendapat serta berkongsi apa yang aku rasa dan alami dalam kehidupan seharian kini. Yang baik datang darinya yang buruk itu datang dari diriku sendiri..




4 comments:

  1. Assalammualaikum w.b.t

    Bagi memudahkan untuk kita berinteraksi antara kumpulan, saya rasa seelok eloknya kita berkomunikasi melalui facebook sebab bila ada berita apa apa mengenai game tu, kita akan alert jika dibandingkan dengan blog..

    Apa kata cari saya kat facebook melalui email saya
    azmi_amengs88@yahoo.com

    ataupon like fan page saya yang ada tersedia dalam blog sya sebelah kanan... tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok sya dah like fan page amen awal2 lagi.. nnt sy add.

      Delete
  2. INFO TERKINI – BLOGGER 3 : BATTLE ROYALE
    Entri B3:BR episod 2 telah disiarkan.
    http://awieomar.blogspot.com/2012/09/blogger-3-battle-royale-episod-2.html
    Mulakan misi anda untuk menyiapkan tugasan demi menyelamatkan anda dan ahli kumpulan dari tersingkir.
    Keputusan terkini Tugasan Imuniti Episod 2
    DEUX : 1 entri
    Senshi BurogÄ : O entri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm slal on9 tp x nmpk apa2 update dr blog awie.. maybe x pndai cri kot.. thanks for the info.. nowonder nmpk da ahli kumplan lain wat update pasal b3bt

      Delete

Terima kasih kepada anda yang comel dan hensem yang sudi meninggalkan comment.. nanti cheida on9 cheida approve dan balas balik ye.. in syaa allah... :)

Labels

10 (1) 10 perkara (1) 2013 (1) air tulang belakang (1) akad nikah (1) apex (1) Artis (1) B2B (7) B3:BR (3) battle royale (3) beadings (1) berkenalan (1) bertandang (1) bertunang (1) besday (1) bff (3) blogger (1) blogwalking (1) Bosan (8) cantik (5) carta 10. (2) cerewet (1) Cerpen (3) changes (1) Che Ta (1) Che Ta dengan Zain (1) chewi (1) coklat (1) Dong Xinyi (1) dslr (2) e-day (2) e-day.dilema (1) emosi (1) engagement (2) engineering (1) facebook (1) GA (1) gadis (1) gelabah (1) gembira (6) geram. (1) girls (1) good luck (1) Gosip (1) Gossip (1) guest book (1) guys (1) hantaran (2) hasil kerja (2) hati-hati (1) henna (1) hilang (2) hormat (1) imback (1) info (2) insomnia (1) jalan2 (3) jambu (1) Kahwin (5) kamus (1) kegemaran (1) kehidupan (1) kejam (1) kemalangan (1) kematian (1) kenduri (1) kesayangan (2) kesihatan (1) keyboard warrior (1) kilang (2) komen (1) kondem (1) kopi pes (1) kosmo (1) kutuk (1) lamaran (1) leader (1) lelaki (1) libas (1) listen (1) loghat (1) maal hijrah (1) macam-macam (1) madah (11) makan2 (5) make up tunang (1) Malam berinai (1) mama (1) memory (5) meniru (1) menyampah (4) menyicah (1) MH370 (1) moments (1) motivasi (1) Mua (1) nikah (1) pantang (1) patung (1) pearl shawl (1) pedoman (3) pembohong (1) pengkhiran (1) penyamun (1) penyibuk (1) perccubaan (1) personaliti (1) petua (2) photo props (1) photograpy (3) potographer (1) pusat (1) quota (1) raya (2) ready (1) rempit (1) review (8) risiko (1) rojak (1) romantik (1) Safi (1) sagment (2) sahabat (1) sakit (9) salam (1) sayang (5) sedih (14) selendang (1) shaklee (2) sharing (27) shawl ciffon (1) sibuk (1) sifat (1) solat (1) steamboat (1) stres (1) sweet memory (2) tabah (1) tahun baru. (1) tak elok (1) teambuilding (1) tempahan tudung tunang (1) tensyen (4) terkejut (1) terlanjur (1) teruja (1) tips (1) tragedi (1) tudung (1) tudung nikah (1) tudung tunang (1) tugasan (3) Tunang (7) umur nabi (1) uncle gedek (1) untuk dia. (1) upsr (1) viel (1) vit C (1) Vote (1) wordless (6) work (1)